måndag 4 oktober 2010

Kulturdagnatt kom och gick!

Mårten tackar Göran Hägg
Vår Litterära scen var vad jag såg av
Kulturdagnatt i lördags, ingenting annat!

Göran Hägg inledde, och han är intressant att lyssna till. I sin bok "1001 böcker du bör läsa innan du dör" blandar han högt och lågt! Jag ska nog låna och se vad jag ska läsa när jag inte vet vad jag ska läsa (om det nu skulle inträffa!?) Min lista på "ska läsa lista" är lång, alldeles för lång!


Samtal med läsare
Sen hade vi premiär för Öppen bokcirkel, vi samtalade runt Elin Boardys bok "Allt som återstår". Det är en bok som berör, det handlar om Emma som blir kvar hos fadern när syskonen reser till Uddevalla och Amerika. För Emma är det nästan lika långt bort. Emma blir med barn med drängen Emil och de gifter sig. Berättelsen är finstämd och lågmäld. Det skulle vara en utmärkt bok för elever som ska upptäcka Sverige för hundra år sedan.

Nytt för oss var också en författarsupé!

Vår författarsupé
Trevliga samtal och gott att äta. Elin berättade att hon var Bollywoodfantast. Och Susie berättade att man kan dansa Bollywood här i Jönköping. Det kan ju vara en utmaning!
Elin talar om sin bok. Att först bokcirkla om Allt som återstår och sedan höra författaren tala om den var mycket lyckat. Vi hade ju en chans att få svar direkt på de frågor vi fick under vårt samtal innan.

Elin Boardy


Elin gav bakgrund till boken och hon berättade om sitt skrivande. "Allt som återstår" är mycket finstämd berättelse som jag som jag tycker mycket om och kommer att återvända till. En ny bok är på gång till våren vilket vi alla som lyssnade till Elin ser fram emot!

(jag fick totalt hjärnsläpp när jag skulle presentera
Mian Lodalen, men Mian fann sig och pekade på
boken framför mig och sa att här står det:
Mian Lodalen)

Mian kom som en virvelvind till biblioteket. Vi ska prata om hennes senaste bok, Tiger. En fristående fortsättning på Dårens dotter.
Mian Lodalen läser ur sin bok, om när   Connie och Anna sticker från festen och åker ner till Vätterstranden. Tiger är en bok som berör och kanske upprör på ett positivt sätt.


Bob Hansson hälsar innan han ska uppträda på Popsoarén


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar