onsdag 9 maj 2012

Klassiker

Så var det dags att läsa klassiker!
Har antagit Lyrans Noblessers klassikerutmaning, ibland behövs en utmaning för att ta tag i de där böckerna som alltid får en SEN status...
Först ska jag bara läsa ut "Jag ska egentligen inte jobba här" av Sara Beischer. Hennes roman är lätt att tycka om och den är välskriven. Liksom huvudkaraktären Moa var mitt första jobb inom äldrevården. På den tiden fanns det ålderdomshem och de boende var inte så sjuka. Många roliga och mindre roliga minnen dyker upp. Som när stackars Enok (95 år) berättade att han aldrig tyckt om sitt namn och att namnet var som ett ok att bära.
Min klassiker önskelista:
  • Pramoedya Ananta Toers tre böcker om Indonesien
  • Jane Austen, Stolthet och fördom
  • Virginia Woolf
  • Emily Brontës Svindlande höjder
  • James Joyce Ulysses
Det kanske blir att dra ifrån eller lägga till

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar lista! Böcker som inte åldras...

    SvaraRadera
  2. Ja visst är den spännande! Jag är mycket nyfiken på Anderssons nya översättning av Ulysses.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst den första i Toers svit, det är en kvartett! Älskade Människornas jord.

    SvaraRadera