lördag 18 september 2010

Att springa och Kung Oidipus

Antigone leder Oidipus ut ur Thebe. 
Nu är min litteraturkurs igång och tiden rinner mellan fingrarna. Hinner varken läsa koncentrerat eller sticka. Livet har blivit snuttifierat.
En första uppgift på kursen är att göra en analys på Kung Oidipus som ska lämnas i nästa söndag när jag befinner mig på bokmässan..Rullar runt på golvet och skrattar. Oidipus, den stackaren som försökte att undgå (som han hade blivit spådd till) att döda sin far, kung Laios. När Oidipus inser vad han gjort sticker han ut sina ögon...


Har lyssnat på Maria Svelands Att springa, en historia om två unga flickors liv. Emma och Julia skildras med stor empati. Boken tar upp viktiga ämnen som kvinnovåld och sexualiserat förtryck och Sveland tar flickornas parti. Men karaktärerna är stereotypa utom Emma och Julia, och det är SÅ synd, för det förtar en del av läsningen av den här viktiga boken.

Lite stickning har det blivit... har lite svårt att hålla mig ifrån mitt nya fina bruna Manos silk blendgarn, hittade ett mönster som kanske blir bra. Manos garnet är helt underbart att sticka i! Tror att det snyggt med brun sjal till min gamla mockajacka i höst.

1 kommentar:

  1. Förstår att du har fullt upp....!När äter du ?! Jag hinner bokmässan en sväng på fredag em- ska bara bli frisk först!

    SvaraRadera