måndag 27 september 2010

Bokmässan, fyra dagar av inspiration!


Att sammanfatta bokmässan i ett inlägg går inte! Jag är full av intryck och tankar av allt jag sett och hört! Så mycket spännande går inte att summera. Här följer en bildkavalkad av vad jag upplevt:
Kopano Matlwa, läkare och författare
Lesego Ramolokeng, spokenword-poet och Tulo Ogunlesi författare och journalist
Petina Gappah
Maïssa Bey
Chris Abani
Fatou Kieta och Lesely Beake samtalar med Gunilla Hallonsten
Johanna Thydell signerar sin nya bok
Johan Theorin läser
Biyi Bandele och Shailja Patel
Susanna Alakoski
Mian Lodalen berättar om sin nya bok, Tiger.

Språk och identitet
Sefi Atta invigde årets bokmässa (i mitten)
Alltid leende Petina Gappah
Eva Bonnier och Susanna Alakoski ska snart tala klassiker med
Magnus Bergh och Bengt Ohlsson
Nawal El Saadawi och Stefan Eklund i samspråk
Beate Grimsrud talar om sin bok En dåre fri
Maaza Mengiste och Irene Sabatini skrattar tillsammans med Görel Espelund
Unity Dow och Lesley Beake
Jonathan Shapiro alias Zapiro tecknar Desmond Tutu
African Love Stories är en novellsamling som precis till bokmässan ges ut på svenska, Kärlek x 21. Tre av de 21 författarna berättade bakgrunden till utgivningen. Ett mycket intressant och inspirerande samtal.
Monica Arac de Nyeko pratar med Hilda Twongyeirwe.
Hilda Twongyeirwe är en av de drivande i organisationen Femrite, en organisation som stöder och uppmuntrar ugandiska kvinnors skrivande.

1 kommentar:

  1. Ja du var verkligen där! Så många människor du verkar hunnit höra på och möta. Det var tur UR sände en del för jag ångrade rejält att jag inte åkte ned i år.

    SvaraRadera