tisdag 2 november 2010

Nya böcker från SEKWA och Moa






SEKWAs monter på bokmässa
Nu har jag äntligen kommit mig för att beställa böckerna jag vill läsa från Sekwa förlag!

Atlantens mage av Fatou Diome
Smitning av Dominique Dyens
Underjordiska timmar av Delphine de Vigan
Ät mig av Angès Desrthe


"  - Ta en enda slant, viskade hon, en enda. Jag fick ju klänningen av dig.
  Jag tog en slant. Hanna stoppade in de andra i snåret igen och lade en sten över. En mörk ärgig skatt. Senila gubbars snusören.
  Hanna knäpper till sin kofta, hon jämrar sig lite för för varje hake hon knäpper.
   - Jag är din vän, viskar jag. Hanna, jag är din vän. Farmors syster gick till sin vän och de slog henne så att hon dränkte sig. Tala om för fröken, Hanna.
  - Hanna, Hanna, ropar det i detsamma.
  - Jaa, svarar Hanna och viskar sen: Jag kommer i morgon till skolan. Köp dig något för slanten. Så sprang hon.
  Det var redan sent. Med handen hårt tryckt om femöringen klättrade jag över staketet och kom ut på vägen. Jag ville inte ta adjö i fattigstugan. 
  Slanten gömde jag under en sten vid vägen. Den kanske ligger där än. Kanske Hannas skatt också ligger kvar i snåret och ärgar och ärgar."

Just nu läser jag "Mor gifter sig" av Moa Martinson, vi ska diskutera den på vår Öppna bokcirkel på bibblan. Berättelsen handlar om Mia som är Moa Martinsons alter ego. Mia växer upp under mycket fattiga förhållanden i början av 1900-talet. Mia är stark och orädd för det mesta. "Mor gifter sig" är skriven ur två perspektiv, dels från barnet Mia och så från författaren Moa. Det ger ett perspektiv åt berättelsen som är  intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar