söndag 29 augusti 2010

Rea i bokhandeln

de hade mellan 20 och 50% på allt.. Här är böckerna jag köpte:
Karin Johannisson, Melankoliska rum
Dubravka Ugresic, Baba Jaga la ett ägg
Biyi Bandele, Burma boy
Richard Yates, Easter Parade
Mian Lodalen, Tiger
och så en almanacka, några filmer och pennor.
Lodalens Tiger läste jag ut igår. Det är en fristående fortsättning på Dårens dotter.
Connie har nu blivit tonåring med allt vad det innebär. Hon trivs inte i sin fosterfamilj och det är jobbigt i skolan. Hon är med i gänget "Sisters in crime", fyra tjejer som inte drar sig för något. Vilda fester, bråk och snatterier. Lodalen skriver fint om en ung tjejs tankar och sexuella uppvaknande.
I morse började jag på Eyvind Johnsons Strändernas svall. Vi ska ha den i bokcirkeln på jobbet. Jag läste den för många år sedan och jag kommer ihåg vad jag njöt av språket. Då hade jag inte läst Homeros Odysséen, det ska bli spännande och se om jag förstår berättelsen lite mer.

Köpte även ett par stickböcker Pulsvärmare av Birgitta Adolfsson och Sticka småvarmt av Johanna Wallin. Blev lite inspirerad av Wallins muddar så jag började sticka ett par i Drops Alpacka. Färre maskor och tunnare stickor.
Resåren med tre räta och två aviga blir så fin!
Är det någon som har förslag på hur jag ska göra en kant på den rosa sjalen?
Grönt och blått
Påminner om en rävboa?
Måste virka en kant..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar